Ο Ελβετός Αρχιτέκτονας που θεωρήθηκε ο «Μιχαήλ Άγγελος του 20ου αι.» αλλά και «μεγαλοφυής πρόδρομος» της αρχιτεκτονικής, είναι ο Σαρλ-Εντουάρ Ζανρέ-Γκρί (Charles-Édouard Jeanneret-Gris, 6 Οκτ.1887-27 Αυγ.1965, ως Λε Κορμπυζιέ (Le Corbusier). Η σταδιοδρομία του είχε διάρκεια 50 χρόνων. Η τέχνη του έφτασε από κεντρική Ευρώπη και Ινδία μέχρι Αμερική και Ρωσία. Ήταν ακόμα πολεοδόμος, γλύπτης, ζωγράφος, συγγραφέας και σχεδιαστής επίπλων. Σε ηλικία 13 ετών έφτασε μέχρι την Μικρά Ασία. Ήταν αυτοδίδακτος, ο ίδιο είχε πει: “Παρατηρούσα πώς ήταν φτιαγμένα τα σπίτια, οι ναοί, οι δρόμοι, τα παρεκκλήσια. Εργαζόμενος καθ’ οδόν για να κερδίσω το ψωμί μου, ανακάλυψα την αρχιτεκτονική“. Ξεκίνησε την καριέρα του χτίζοντας κατοικίες με την χρήση της μοντέρνας τεχνοτροπίας. Σταθμός για την μοντέρνα αρχιτεκτονική θεωρείτε η Villa Savoye κοντά στο Παρίσι. Η ιδέα του το machine a habiter, μια μηχανή-σπίτι για να μπορείς να ζεις μέσα και να συνδυάζει την αισθητική  με την χρηστικότητα. Το όραμα του ήταν η δημιουργία καθαρών και φωτεινών πόλεων για το μέλλον. Μερικά από τα έργα του είναι: το Εθνικό Μουσείο Δυτικής Τέχνης στο Τόκιο, Η εκκλησία Notre Dame du Haut στο Ronchamp και το Κέντρο Le Corbusier στη Ζυρίχη.

Λε Κορμπυζιέ, 1964

Το έχω πει“, έγραψε, “ότι τα υλικά για την οικοδόμηση μιας πόλης είναι ο ουρανός, ο χώρος, τα δέντρα, το ατσάλι και το τσιμέντο, με αυτή τη σειρά και ιεράρχηση“. “Εργάστηκα για να δώσω στους ανθρώπους αυτό που έχουν περισσότερο ανάγκη σήμερα: τη σιωπή και την ειρήνη“, έλεγε στο τέλος της ζωής του.

Η βίλα Σαβουά (Villa Savoye,1929-1931) στο προάστιο Πουασύ του Παρισιού θεωρείται πως συνοψίζει περισσότερο ικανοποιητικά τα πέντε σημεία της αρχιτεκτονικής του. τα πέντε αυτά σημεία, όπως είχε πει ο ίδιο ήταν, 1.η ανύψωση του όγκου της κατασκευής από το έδαφος, που υποστηριζόταν από τις πιλοτές, 2.μια ελεύθερη πρόσοψη, δηλαδή τοίχους χωρίς υποστήριξη, 3.ελεύθερος χώρος σε κάθε όροφο για την διαμόρφωση των δωματίων, 4.μακριές λωρίδες παραθύρων και 5 μια κεκλιμένη ράμπα που ανέρχεται από το επίπεδο του εδάφους στην ταράτσα του τρίτου και επιτρέπει ένα «αρχιτεκτονικό περίπατο» μέσα στο κτίριο. Ο Λε Κορμπυζιέ θαύμαζε το σχέδιο του κρουαζιερόπλοιου, γι αυτό και το άσπρο σωληνοειδές κιγκλίδωμα.
Πολυξένη Γκιούρη
28-1-2019

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.