Συντονισμός συνέντευξης
Πολυξένη Γκιούρη
Ειρήνη Γεωργοπούλου
17/05/2019
Η Ευδοξία Υψηλάντη είναι Συνθέτρια, Πιανίστρια, Ενορχηστρώτρια και Μουσικός Αντιγραφέας.
Τη συναντήσαμε και συνομιλήσαμε μαζί της, με σκοπό τη γνωστοποίηση της δουλειάς της.

ΕΙ. (Ειρήνη): Ευδοξία καλώς σε βρήκαμε.
ΕΥ. (Ευδοξία): Ευχαριστώ πάρα πολύ για την πρόσκληση, καλή επιτυχία στο politismos.online, το καινούργιο και πολύ όμορφο αυτό site!
ΕΙ.: Σ’ ευχαριστούμε πολύ!
ΠΟ.: (Πολυξένη): Ευχαριστούμε πάρα πολύ Ευδοξία! Να πω ότι σε γνώρισα βλέποντας κάποια βιντεάκια σου στο Youtube. Η τεχνολογία, άλλωστε, έχει μπει τόσο μέσα στη ζωή μας, είναι ένας τρόπος και αυτός να κάνεις γνωστή τη δουλειά σου. Σωστά;

ΕΥ.: Ο Βασικός τρόπος θα έλεγα.
ΠΟ.: Πριν μπούμε στο μουσικό μέρος της συζήτησης, πες μας λίγα πράγματα για τον εαυτό σου.
ΕΥ.: Γεννήθηκα στην Αθήνα, η καταγωγή μου είναι από τη Θεσσαλονίκη. Είμαι μοναχοπαίδι και είχα ένα προνόμιο, να κάνω αυτό που θέλω από παιδί. Άρχισα αργά τη μουσική, στα 13 χρόνια μου. Για τους μουσικούς είναι πάρα πολύ αργά. Ξεκίνησα με αρμόνιο, γιατί ήθελα να είναι η μουσική σαν παιχνίδι. Μετά κάτι με κέρδισε και με έστρεψαν από τον πρώτο χρόνο κιόλας στο πιάνο. Στην αρχή πήγα σε ένα συνοικιακό ωδείο.
ΠΟ.: Φάνηκε από την Αρχή ότι είχες ταλέντο;
ΕΥ.: Το ξέρανε από πολύ πιο πριν. Από τα έξι, μου άρεσε το τραγούδι και είχα πολύ καλή ρυθμική αντίληψη. Απευθύνθηκαν, λοιπόν, οι γονείς μου σε ένα πνευματικό κέντρο και οι δάσκαλοι εκεί τους είπαν ότι το παιδί πρέπει πρώτα να μάθει γράμματα και μετά να έρθει. Εκεί καθυστέρησα λίγο γιατί τελείωσα το δημοτικό και μετά πήγα στο ωδείο. Λίγο πριν τις πανελλήνιες το παίρνω πιο σοβαρά και πάω στο Εθνικό Ωδείο.
ΕΙ.: Εσύ πίστευες ότι έχεις ταλέντο;
ΕΥ.: Εγώ ήξερα ότι θέλω να γίνω συνθέτρια. Και ειδικότερα με ενδιέφερε η μουσική επένδυση. Ήθελα να ακούω κάτι και να φτιάχνω εικόνες και αντίστροφα.
ΕΙ.: Υπήρχε κάποιος/οι που ασχολούνταν με τη μουσική στο οικογενειακό σου περιβάλλον;
ΕΥ.: Ήταν πολλοί φιλόμουσοι, όμως όλοι ήταν αυτοδίδακτοι. Ο παππούς μου έπαιζε μαντολίνο αλλά δεν το είχε εξελίξει. Υπήρχε μια φιλοτεχνία σε όλο το σόι, ίσως περισσότερο θα έλεγα από την μεριά του μπαμπά, αλλά και από τη μεριά της μαμάς. Πάντα στις γιορτές όλοι τραγουδάγαμε, και κάποιοι έχουν ασχοληθεί και με την υποκριτική, γι’ αυτό αγαπάω πολύ και το θέατρο. Θα ήθελα να ασχοληθώ με μουσική για θέατρο.
ΠΟ.: Έχεις ασχοληθεί νομίζω με το θέατρο.
ΕΥ.: Ναι, αυτό το έχω κάνει, με τη μουσική πάντα εννοώ, όχι να παίξω στο θέατρο, αυτό το φοβάμαι. (γελά)
ΠΟ.: Πες μας τώρα ακριβώς, τι έχεις κάνει;
ΕΥ.: Ακολούθησα κλασσικές σπουδές, απέκτησα τρία πτυχία και ένα δίπλωμα. Τα οποία πρέπει να πω ότι βγήκαν σχετικά με κάποια ευκολία, ωστόσο, παράλληλα προσπάθησα να γράφω πραγματάκια. Ξεκίνησα από το 2004 να γράφω για παραστάσεις μέχρι το 2009 και μετά μπήκαν σταδιακά και οι ταινίες.
ΕΙ.: Η ιδέα να «ντύσεις» την εικόνα με ήχο και να το κάνεις βίντεο από πού προέκυψε;
ΕΥ.: Το είχα διδαχτεί σε ένα μικρό σεμινάριο που αφορούσε τη μουσική επένδυση. Για ένα χρόνο μαθαίναμε πως βάζεις μουσική πίσω από μια διαφήμιση, σε χορό, σε ένα φιλμ. Αυτή λοιπόν την ιδέα την πήρα από κει. Σκέφτηκα ότι πρέπει να προβληθεί η μουσική μου με αυτό τον τρόπο.
ΠΟ.: Είχες και άλλους που σε βοήθησαν σε αυτό ή μόνη σου το δημιούργησες;
ΕΥ.: Όχι, ήμουν μόνη μου εντελώς. Ψάχνω μόνη μου τις εικόνες. Για παράδειγμα, το πρώτο βιντεάκι που έκανα, αφορούσε τον Μονέ. Η μουσική μου σκέφτηκα ότι ταιριάζει με τις εικόνες του Μονέ και έτσι τις διάλεξα.

ΠΟ.: Γενικά η δουλειά αυτή σε έφερε σε επαφή με το κοινό. Σε γνώρισε ο κόσμος από εκεί;
ΕΥ.: Όχι, αλλά ουσιαστικά αυτά είναι το δείγμα της δουλειά μου. Αν κάποιος ψάχνει να δει τι είσαι, του λες, να το δείγμα της δουλειάς μου. Ουσιαστικά, όμως, πρέπει εγώ να ψάξω και να χτυπήσω πόρτες. Υπάρχουν και γνωστοί μου ακόμα, που δεν γνωρίζουν τι κάνω. Είναι απαραίτητο το δείγμα στη δουλειά σου. Δεν γίνεται να μην έχεις βιντεάκια, να μην έχεις Site. Αν δεν τα έχεις αυτά είναι σαν να περιμένεις μέσα στο δωμάτιο σου μόνη σου για να σε ανακαλύψουν, πράγμα μάλλον αδύνατον.
ΠΟ.: Συναυλίες όμως κάνεις. Εμείς βρεθήκαμε σε μία. Έχεις κάνει και άλλες στο παρελθόν;
ΕΥ.: Είχα κάνει άλλες δύο. Μια το 2007, που ήμουνα μόνη μου ως συνθέτρια και 7 εκτελεστές και η δεύτερη το 2018, μαζί με άλλους 2 συνθέτες. Όταν τελείωσα με το δίπλωμα, με συμβούλεψαν οι καθηγητές μου να γράφω συνεχώς. Μου είπαν χαρακτηριστικά: «γράφε γράφε γράφε, μη σταματήσεις ποτέ». Βγαίνεις από τις σπουδές και ξαφνικά βρίσκεσαι στο χάος. Ήθελα να βρω μια αφορμή να γράψω. Έτσι έκανα τη συναυλία.
ΕΙ.: Δεν χρειάζεσαι και την έμπνευση;
ΕΥ.: Την έμπνευση τη βρίσκεις. Λες θα γράψω για πιάνο ή για κιθάρα. Βρίσκεις τον προσανατολισμό σου. Στην πρώτη μου συναυλία δυσκολεύτηκα στο στήσιμο, ήταν πρωτόγνωρο. Έπρεπε να βγάλω μιάμιση ώρα μόνη μου. Σύνθεση, ενορχήστρωση και να παίξεις κιόλας. Μετά από αυτό δυσκολεύτηκα τόσο πολύ που είπα δεν θα το ξανακάνω. Με είχε τρομάξει όλο αυτό που πέρασα τόσο πολύ, που νόμιζα ότι δεν θα το επιχειρήσω ξανά.
ΠΟ.: Νομίζω ότι όλο αυτό χρειάζεται και οικονομική στήριξη, για παράδειγμα, οι πρόβες σε στούντιο.
ΕΥ.: Οι πρόβες γίνονταν σε σπίτια.
ΠΟ.: Ο γείτονας καλός;
ΕΥ.: Νομίζω ο γείτονας καλός ήταν. (γελά) Αλλά χρειάζονται κάποια λεφτά για αφίσες, για προγράμματα, για την προβολή. Όλα τα έκανα εγώ. Μπορεί να μην είχε πάει τόσο καλά όσο θα ήθελα, όμως ήταν η πρώτη συναυλία μου και την αγάπησα. Δέκα χρόνια μετά, και έχοντας πάρει το δίπλωμα σκέφτηκα να κάνω πάλι το ίδιο. Όμως είπα, δεν θα το τραβήξω μόνη μου αυτή τη φορά και βρήκα άλλους συνθέτες και το 2018 κάναμε μια συναυλία στην Galerie Δημιουργών, που είναι στην Κηφισιά, και παρουσιάσαμε έργα μας και οι τρεις. Φέτος σε αυτή που ήρθατε εσείς, στην Αίθουσα συναυλιών Λούλη Ψυχούλη, έγινε με τέσσερις συνθέτες.
ΠΟ.: Αυτό ήταν λίγο πιο εύκολο;
ΕΥ.: Σαφώς, έχεις να διευθύνεις μόνο το δικό σου κομμάτι.
ΠΟ.: Στην Ελλάδα έχουμε δύσκολο κοινό στο συγκεκριμένο είδος;
ΕΥ.: Αυτό είναι γεγονός. Γι’ αυτό και μεγάλες αίθουσες, όπως το μέγαρο, φέρνουν γνωστά ονόματα για να μαζέψουν κόσμο. Πάντως, υπάρχουν πολλοί συνθέτες που ενδιαφέρονται να κάνουν κάτι τέτοιο.
ΕΙ.: Εδώ στην Ελλάδα εννοείς;
ΕΥ.: Ναι, υπάρχουν πολλά νέα παιδιά που ασχολούνται με τη σύνθεση και την κινηματογραφική μουσική. Με το που βγήκε η ανακοίνωσή μου στο διαδίκτυο, για να βρω συνθέτες, εμφανίστηκαν, την πρώτη κιόλας ημέρα, οι τρεις που δούλεψα μαζί τους, συν άλλους δέκα που δυστυχώς δεν μπόρεσαν να μπουν. Γιατί δεν ήθελα να παρουσιάσουν μόνο 5 λεπτά τη δουλειά τους. Έπρεπε να ήταν τουλάχιστον ένα 20λεπτο ο καθένας πάνω στη σκηνή.
ΠΟ.: Ποια είναι τα μελλοντικά σου σχέδια;
ΕΥ.: Προς το παρόν θέλω να γνωρίσω νέους ανθρώπους, να ακούσω νέα πράγματα, να ακούσω νέους εκτελεστές, νέα παιξίματα. Αυτό θέλω τώρα.
ΠΟ.: Την κρίση στην εποχή μας, πώς τη βιώνει ένας καλλιτέχνης;
ΕΥ.: (γελά) απλά δεν ζεις, με την τέχνη σου δεν επιβιώνεις. Θες για παράδειγμα να συνεργαστείς με ανθρώπους που κάνουν ταινίες ή θέατρο και σου ξεκαθαρίζουν από την αρχή, ότι θα το κάνεις χωρίς αμοιβή.
ΠΟ.: Τελικά θέλει πολύ αγώνα για να φτάσεις κάπου, να σε μάθει ο κόσμος, να σε ζητάει και να αρχίσεις να πληρώνεσαι γι’ αυτό που κάνεις;
ΕΥ.: Το κέρδος είναι να φέρεις 10 νέους ανθρώπους για να σε ακούσουν. Αυτή είναι η ανταμοιβή στην αρχή. Γι’ αυτό δημιουργήθηκε και η σκέψη να βάλω νέους συνθέτες στις συναυλίες μου. Δηλαδή οι δικοί σου να ακούσουν εμένα και οι δικοί μου εσένα. Κάπως έτσι χτίζεται σιγά σιγά. Επίσης, αυτό που θέλω να γίνεται, όταν στήνω μια συναυλία, είναι ισότητα προς όλους τους συντελεστές.
ΕΙ.: Τι μπορεί να σου δώσει έμπνευση; Ποια είναι εκείνα τα ερεθίσματα που μπορούν να λειτουργήσουν δημιουργικά για εσένα;
ΕΥ.: Από ένα δειλινό, μια εικόνα, μια ανάμνηση έως ένα θεατρικό έργο, ένα ποίημα, ένας πίνακας, το οτιδήποτε μπορεί να σου δώσει ένα ερέθισμα και πάνω εκεί αρχίζεις να χτίζεις.
ΠΟ.: Ποιος από τους μεγάλους συνθέτες νιώθεις ότι σε αντιπροσωπεύει περισσότερο;
ΕΥ.: Κατά διαστήματα έχω επηρεαστεί και εμπνευστεί από συνθέτες είτε της κλασικής μουσικής, όπως ο Σοπέν ή ο Μπετόβεν είτε κινηματογραφικής μουσικής, όπως είναι ο Philip Glass. Αν θα έπρεπε να επιλέξω, όμως, έναν αντιπροσωπευτικό αυτός θα ήταν ο Μάνος Χατζιδάκις. Όχι μόνο για τον λυρισμό, τις αρμονίες και την πρωτότυπη ενορχήστρωση του για τον καιρό εκείνο, αλλά γιατί στο συνολικό του έργο πέρασαν όλα τα μουσικά στυλ.
ΠΟ.: Τι είναι αυτό πού θα ήθελες να αλλάξεις στον κόσμο;
ΕΥ.: Αν θα μπορούσα να αλλάξω κάτι θα ήταν ο τρόπος σκέψης. Τα προβλήματα που καθημερινά αντιμετωπίζουμε είναι πάρα πολλά αλλά έχουμε την τάση να περιμένουμε από κάποιον άλλον να αλλάξει την κατάσταση (είτε το περιμένουμε από την κοινωνία, είτε από τα κοντινά μας άτομα να μας βοηθήσουν για αυτή την αλλαγή). Η αλλαγή θα έρθει από εμάς τους ίδιους. Αν θέλουμε να έχουμε μια καθαρή πόλη, σίγουρα συμβάλει και ο δήμος αλλά έχουμε ο καθένας μας ευθύνη. Τα τελευταία χρόνια γίνονται προσπάθειες από μικρές ομάδες. Δεν παύουν όμως να είναι η μειοψηφία.
ΠΟ.: Αν για μια μόνο ημέρα γινόσουν υπουργός πολιτισμού, τι θα άλλαζες στη μουσική;
ΕΥ.: Θα έκανα δύο πράγματα. Το πρώτο είναι πως θα αναγνώριζα όλα τα πτυχία των μουσικών. Το θεωρώ άδικο που ενώ οι σπουδές διαρκούν πολλά χρόνια, τα πτυχία ενώ περνούν από το υπουργείο πολιτισμού, δεν είναι αναγνωρισμένα. Το δεύτερο είναι πως θα ήθελα η νέα γενιά να έχει περισσότερα μουσικά ερεθίσματα. Μέσα στα δημοτικά σχολεία θα έμπαινε το μάθημα της μουσικής όχι μόνο ως γνώση αλλά και ως ερέθισμα. Τα παιδιά θα ερχόντουσαν σε επαφή με τα μουσικά όργανα, θα είχαν ακούσει κλασική μουσική, jazz, rock, reggae ή παραδοσιακή μουσική. Ανεξάρτητα αν θα τους άρεσε ή όχι το κάθε στυλ, θα το είχαν ακούσει. Η μουσική τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζεται ως ένα πολύ ακριβό χόμπι. Αυτό που πρέπει να κατανοήσουμε είναι πως η μουσική και γενικότερα ο πολιτισμός είναι ένα μέρος της παιδείας μας.
ΠΟ.: Αν σου λέγαμε τώρα ότι πρέπει να διαλέξεις και να κρατήσεις μόνο ένα από τα έργα σου, ποιο θα ήταν αυτό;
ΕΥ.: ΑΧ! γιατί μου το κάνεις αυτό τώρα;
ΠΟ.: Ήρθε η ώρα να σε δυσκολέψουμε λίγο.
ΕΥ.: Δεν ξέρω, πραγματικά είναι πάρα πολύ δύσκολο αυτό που μου ζητάς. Είναι κάπως σαν παιδιά μου όλα. Δεν μπορώ να απαντήσω. (γελά)
ΠΟ.: Ωραία. Αν σου ζητούσαμε να μας πεις κάτι φωτεινό για τον εαυτό σου και κάτι σκοτεινό, ποια θα ήταν αυτά;
ΕΥ.: Μου αρέσει που με δυσκολεύεις. (γελά)
ΠΟ.: Πριν δεν απάντησες, νομίζω τώρα πρέπει να απαντήσεις.
ΕΥ.: Λοιπόν, πολλές φορές κινούμαι με εικόνες και χρώματα. Φωτεινό για μένα είναι η θάλασσα και σκοτεινό η βροχή. Πάντα με μελαγχολεί πάντα μου αγγίζει συναισθήματα, που όμως και από κει βγαίνουν εποικοδομητικά πράγματα. Όμως με επηρεάζει αρνητικά στην ψυχολογία. Αυτό που πραγματικά θέλω είναι ο ήλιος, το φως.

ΠΟ.: Αν σου ζητούσα να παρομοιάσεις τον εαυτό σου με ένα μουσικό όργανο, ποιο θα ήταν αυτό και γιατί;
ΕΥ.: Θα ήταν το Τσέλο. Έχει μια συχνότητα που είναι πολύ κοντά στην ανθρώπινη φωνή και χτυπάει κατευθείαν στο συναίσθημα. Αν και θεωρείται πως προκαλεί μόνο μελαγχολικά συναισθήματα, πιστεύω πως εξίσου μπορεί να βγάλει τη χαρά και την ελπίδα.
ΕΙ.: Παρόλο, λοιπόν, που σήμερα είναι μια μουντή και βροχερή μέρα, νομίζω ότι κάναμε μια φωτεινή συζήτηση. Σου ευχόμαστε καλές μουσικές διαδρομές με έμπνευση και πολλή δημιουργία!
ΠΟ.: Ευχαριστούμε πάρα πολύ Ευδοξία για το χρόνο που μας αφιέρωσες. Ελπίζουμε και θέλουμε το politismos.online να βοηθήσει σημαντικά στη γνωστοποίηση του έργου σου.

ΕΥ.: Σας ευχαριστώ ειλικρινά πάρα πολύ για τη συνέντευξη αυτή! Να πω ότι είναι η πρώτη συνέντευξη που δίνω. Σας εύχομαι και εγώ να συνεχίσετε να στηρίζετε τον πολιτισμό. Να δώσετε έμπνευση σε νέους ανθρώπους να συνεχίσουν τη δουλειά τους, σε όποια μορφή τέχνης κι αν ανήκουν.
Η συνέντευξη με την Ευδοξία εξελίχθηκε σε μια όμορφη συζήτηση.

Η Ευδοξία κατέχει Δίπλωμα Σύνθεσης (Άριστα με διάκριση δευτέρου βαθμού με καθηγητή τον κο Λεωνίδα Κανάρη), Πτυχία Ανώτερων Θεωρητικών (Αρμονία, Αντίστιξη, Φούγκα. Βαθμός Άριστα με καθηγητή τον Μιχάλη Ροζάκη, Πιάνο (με καθηγήτριες τις κυρίες Τίνα Μαλικούτη και Λιάνα Χαρατσή).

Διακρίσεις

2005 Α’ Έπαινος στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Σύνθεσης Βόλου
2008 Χάλκινο Μετάλλιο στον Διαγωνισμό Σύνθεσης της Χ.Ο.Ν.
2008 Ασημένιο Μετάλλιο στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό Σύνθεσης Βόλου

Έργα
2018 Συνεργάζεται ως ενορχηστρώτρια με την ορχήστρα «Νέοι Μουσικοί χωρίς Σύνορα»
2014 Συνθέσεις μου θα ακουστούν στην ταινία μικρού μήκους «The Addict» του σκηνοθέτη J. Gloster
2012 Συνθέσεις μου θα ακουστούν στην ταινία «Punch Money» του Αμερικάνου σκηνοθέτη John Gloster.
2009 Μελοποιεί το παραμύθι «Το ασχημόπαπο»
2007-2009 Συνθέτει τη μουσική παράσταση «Το μπαρ των ευχών» σκηνοθεσία: Μαριλού Βαλεοντή
2007 Μελοποιεί το παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά «Ο συναχωμένος Κόκορας»
2005 Έργο της ακούγεται στην παράσταση «Άνθρωποι και Θεοί»
2004 Γράφει για την παράσταση «Μην πυροβολείτε την Τέχνη» σκηνοθεσία: Μαριλού Βαλεοντή

Ευχαριστούμε θερμά την Ευδοξία για τη συνέντευξη!

Στοιχεία Επικοινωνίας

http://www.eudoxiaypsilanti.weebly.com
http://www.facebook.com/EudoxiaYpsilanti.Composer
e-mail: eudoxiayp@yahoo.gr

Σύνταξη-Επιμέλεια: Πολυξένη Γκιούρη

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.